vineri, 28 mai 2010

Bancile si start up-urile

Ma gandesc sa-mi deschid un business mic.
Am vreo 7000 de euro si as putea sa incep cu astia.Totusi calculele hartiei imi arata ca am sanse mari sa fac afacerea asta daca investesc 12-13000 de euro.
Chestiuni economice.
Caut pe net credite pentru start up-uri.
Gasesc vreo doua banci care parca ar da.
Prima e CEC. Ma prezint la ei le spun despre ce e vorba.
" Nu se poate, noi finantam start up-uri in cel mai fericit caz dupa 6 luni de activitate"
Zic, pai ala nu mai e star up ala e business in desfasurare.
E riscant imi zice functionarul.
Ce naiba e riscant ? Pentru 6000-7000 de euro, ce riscati asa de mult ?
Nu ne lasa BNR-ul, avem norme.
Ma duc la banca Crpatica.
Este ca nu stiati ca avem banca Carpatica ?
Ce neaos romanesc suna... Carpatica. Ai spune ca banca asta moare sa ajute romanii, acesti bravi locuitori ai spatiului Carpato Danubiano Pontic"
Directoarea m-a intampinat cu un aer bulbucat de era sa cad de pe scaun. Pentru o clipa am crezut ca e Fiona lui Shrek, numai ca mult mai batrana.
In birou ii spun ce vreau sa fac. Neincrederea se citeste in ochii mari de broasca.
Graieste : 'da' un gaj imobiliar aveti ?"
Nu am si oricum nu as gaja un imobil pentru 7000-8000 de euro.
Pai atunci ce cautati aici ?
Caut ce a scris cineva pe pagina D-voastra de net in dreptul 'prima ta afacere', caut conditii flexibile de garantare, caut dobanzi avantajoase, caut un partener de business.
S-a uitat la mine si am avut impresia ca a vrut sa spuna ca situl bancii a fost hakerit si ca informatiile sunt postate de un haker contabil care a vrut sa faca misto de clientii bancii. Totusi se abtine si incepe discursul cu riscul asumat de banca. In momentul ala mi-a venit in minte o scena din filmul ' Catch me if you can' cand tatal lui 'Di Caprio cere un cerdit de la banca si functionarul ii spune ca nu se poate, ca e riscant pentru banca. Batranul ii raspunde, "ce riscuri... voi sunteti lumea, ce riscuri ?"
Am sarjat putin pe teme economice.Am rugat-o sa caute pe wichipedia definitia termenului star up si sa consulte graficul atasat unde prima partea a afacerii e denimita "valey of death'.
La final i-am spus ' bine ca ati dat 'jdemii de credite de nevoi personale cu buletinul, ati finantat specula cu terenuri si ati dat credite pentru case care acum valoreaza 30% din valoarea creditata....si nu v-ati asumat riscuri...!!!
Cand sa sprijiniti afecrile mici va kk pe voi de frica.
Mai stiu pe cineva care are un start up viabil dar i-am spus sa se linisteasaca.
Poate in alta tara sa conteze finantarea clasei mijlocii.
La noi se finanteaza Audi Q7, terenuri supra evaluate, yahturi, Fearri.
Bine ca avem sute ade agentii bancare, pe fiecare strada gasesti douazeci.
Le-as putea asemana cu coralii marilor calde, frumos colorati, filtrand zi si noapte planctonul hranitor si plutind neabatut in briza oceanului.
Romania te urasc.
Ceva din spritul CARPATIN


Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu